مصاحبه با آقای مهندس فراهانی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان امین آسیا فناور پارس

شرکت امین آسیا فناور پارس یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی طراحی و ساخت تجهیزات مورد استفاده در خردایش و آسیاب کاری مواد می‌باشد. این شرکت با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با استفاده از دانش فنی و نرم‌افزارهای روز دنیا توانسته طیف وسیعی از تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی شامل آسیاب‌های گلوله‌ای-سیاره‌ای، آسیاب پره گلوله، آسیاب بلوطی، آسیاب بید میل، توربو میکسر و ... را به بازار عرضه کند. این شرکت همچنین در زمینه‌ی طراحی و ساخت راکتورها و مخازن تحت فشار، ساخت و تعمیر مبدل‌های حرارتی، و ساخت قطعات صنعتی از آلیاژهای استراتژیک مانند سوپر آلیاژهای پایه نیکل، کبالت و ... فعالیت دارد. در ادامه مصاحبه خواندنی واحد تجهیزات با مهندس حمیدرضا کمال‌آبادی فراهانی مدیر عامل این شرکت را دنبال کنید...

 

 

1. در مورد خودتان توضیحاتی بفرمایید (رشته تحصیلی، زمینه تخصصی)؟ قبل از تأسیس شرکت امین آسیا فناور پارس چه فعالیتی داشته‌اید؟ تجارب کاری موفق و ناموفق خود را بفرمایید؟

بنده حمیدرضا کمال‌آبادی فراهانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان امین آسیا فناور پارس، فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی متالورژی از دانشگاه صنعتی سهند تبریز و کارشناسی ارشد مهندسی متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف هستم. از سال 1378 به طور رسمی وارد بازار کار شدم و در همین راستا شرکتی را تأسیس نمودم که به دلیل عدم تجربه کاری کافی با موفقیت همراه نشد. بعد از این تجربه ناموفق در شرکت صنایع آذرآب مشغول به کار شدم و تا سال 1383 در استخدام این شرکت بودم. شرکت آذرآب یک شرکت پیمانکاری بود که در زمینه احداث زیرساخت‌های صنعتی از قبیل پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی، نیروگاه‌ها و ... فعالیت می‌کرد و همین امر باعث شد بنده با مشارکت در پروژه‌های نیروگاهی تجارب ارزشمندی را کسب کنم. بعد از اتمام همکاری با شرکت آذرآب، تا سال 1385 با چند شرکت دیگر در پروژهای مرتبط با نصب تجهیزات در پتروشیمی‌ها همکاری داشتم. سال 1385 تصمیم گرفتم با تکیه بر تجارب کاری کسب شده شرکت جدیدی را تأسیس و فعالیت‌های کاری خود را ادامه دهم.

 

2. شرکت امین آسیا فناور پارس در چه سالی و با چه هدفی تأسیس شد؟

این شرکت در سال 1385 با عنوان شرکت تولیدی-صنعتی رنجبر امین آغاز به کار کرد و تا سال 1393 با همین عنوان به فعالیت خود ادامه داد؛ تا اینکه در سال 1393 تغییر نام داد و با عنوان شرکت امین آسیا فناور پارس به ثبت رسید. شروع فعالیت شرکت از طریق مشارکت در مناقصه‌ها و دریافت پروژه‌های مرتبط با ساخت تأسیسات و تجهیزات نیروگاهی و پتروشیمی‌ها از قبیل مخازن تحت فشار، مبدل‌های حرارتی، راکتورها و ... صورت گرفت. اما ادامه فعالیت شرکت به این صورت با چالش مواجه بود زیرا در برخی مواقع از زمان اتمام یک پروژه تا شروع پروژه بعدی برای یک بازه زمانی طولانی شرکت عملا هیچ فعالیت اقتصادی نداشت.

 

3. با تولید چه محصول یا محصولاتی شروع به کار کردید ؟

در سال 1388 به سفارش دوست خوبم آقای دکتر کفرلو ساخت یک آسیاب گلوله‌ای-سیاره‌ای و بعد از آن ساخت یک توربومیکسر را شروع کردیم. ساخت محصولاتی از این قبیل این امیدواری را در مجموعه ایجاد کرد تا در کنار اجرای پروژه‌های صنعتی بتوانیم ضمن پر کردن خلاهای کاری شرکت، یک فعالیت معمول را نیز در برنامه‌های کاری شرکت داشته باشیم.

 

4. چه اتفاقاتی برای اولین محصولتان در ابتدا افتاد؟ با استقبال مواجه شد؟

بعد از اینکه اولین آسیاب گلوله‌ای-سیاره‌ای به سفارش آقای دکتر کفرلو ساخته شد و به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تحویل گردید با یک چالش جدی مواجه بودیم که چگونه بتوانیم سایر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را به خرید ترغیب کنیم. حتی در گام اول برای ایجاد اطمینان از نحوه عملکرد دستگاه، پیشنهاد دادیم اولین مشتری دانشگاهی قادر خواهد بود به مدت 6 الی 12 ماه از آسیاب استفاده کرده و در صورت رضایت از نحوه عملکرد آن هزینه دستگاه را بپردازد. فرآیند فروش تجهیزات آزمایشگاهی به این صورت با کندی تا سال 1392 ادامه یافت تا اینکه در این سال به صورت اتفاقی متوجه برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران شدیم و برای حضور در این نمایشگاه اعلام امادگی و ثبت نام کردیم.

 

5. نقطه عطف تحولات شرکتتان چه بود؟

حضور در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران نقطه عطفی در فعالیت‌های شرکت در زمینه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی ایجاد کرد. قبل از حضور در نمایشگاه یکی از چالش‌های اصلی شرکت در زمینه فروش تجهیزات آزمایشگاهی، ترغیب دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای خرید محصولات بود؛ در نمایشگاه ساخت ایران به واسطه حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از خریداران و پرداخت بخشی از هزینه‌های خرید به متقاضیان، تعداد قابل توجهی آسیاب گلوله‌ای-سیاره‌ای از ما خریداری شد و در نتیجه جهش بسیاری خوبی در فعالیت‌های شرکت ایجاد شد. ضمن اینکه در زمینه‌ی اجرای پروژه‌های صنعتی نیز ساخت و نصب یک Tower با 25 متر طول، قطر 3 متر، 30 ردیف سینی و مشخصات فنی خاص برای یکی از پتروشیمی‌ها در سال 1397 نقطه عطف دیگری برای شرکت ما بود.

 

6. روند توسعه محصولات بعدی چه بود؟ چه محصولات جدیدی اضافه شدند؟

بعد از نمایشگاه ساخت ایران تلاش کردیم ضمن ارتقای محصولات قبلی، هر سال محصول جدیدی را نیز به سبد محصولات شرکت اضافه کنیم. یکی از عواملی که به ارتقای محصولات کمک کرد بازخوردهایی بود که از طرف خریداران دستگاه‌ها دریافت می‌شد و به ما کمک می‌کرد تا تغییراتی را در دستگاه‌ها ایجاد کنیم؛ برای مثال سرعت عملکرد آنها را افزایش دادیم و یا سیستم‌های کنترل را به گونه‌ای طراحی کردیم که کاربری را تسهیل کنند. تا کنون حدود 105 دستگاه آسیاب گلوله‌ای-سیاره‌ای به دانشگاه‌های کشور فروخته شده و فکر می‌کنم تمام دانشگاه‌های معتبر کشور حداقل یک دستگاه خریداری کرده‌اند. بسیاری از دانشکده‌ها نیز متقاضی آن بوده‌اند و در برخی از دانشکده‌ها 3 تا 4 آسیاب در حال سرویس دهی می‌باشد. علاوه بر این با استقرار تجهیزات ساخت شرکت در مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و سرویس دهی در این مرکز این فرصت فراهم شد تا علاوه بر تبادل فناوری به واسطه ارائه خدمات، حوزه‌های کاربری جدید دستگاه‌ها را بشناسیم و ضمن ارتقا تجهیزات به دنبال مشتریان جدید نیز باشیم. در رابطه با اضافه شدن محصولات جدید می‌توانم به اضافه شدن آسیاب پره-گلوله، آسیاب بلوطی و آسیاب بید میل طی چند سال گذشته به سبد محصولات شرکت اشاره کنم.

 

7. در حال حاضر چند نفر در شرکت شما مشغول به کار هستند؟ بر روی چه فعالیت‌هایی تمرکز دارید؟

شرکت امین آسیا فناور پارس یک شرکت دانش بنیان است که در حال حاضر با 10 نفر فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند. در زمینه‌ی ساخت تجهیزات آزمایشگاهی تمرکز بر روی ساخت و ارائه‌ی دستگاه‌های مرتبط با حوزه فناوری نانو می‌باشد. در بخش تجهیزات صنعتی نیز علاوه بر ساخت آسیاب‌های صنعتی (به سفارش متقاضی)، در زمینه‌ی ساخت تجهیزات مورد استفاده در صنایع پتروشیمی و نیروگاهی مانند مخازن تحت فشار، مبدل‌های حرارتی، راکتورهای صنعتی و ... فعالیت داریم. در کنار این موارد می‌توانم به ساخت بسیاری از قطعات تحریمی از جنس آلیاژهای خاص نظیر تیتانیوم و سوپرآلیاژها نیز اشاره کنم.

 

‌8. آیا صادرات هم دارید؟ 

در خصوص صادرات باید عرض کنم بخشی از بستر سازی‌های اولیه برای شروع صادارت انجام شده که از جمله آن می‌توان به دریافت گواهی CE اشاره کرد. ضمن اینکه تجهیزات تولیدی نیز از نظر کیفیت و عملکرد امتحان خود را پس داده‌اند و این اطمینان حاصل شده که قابلیت صادرات را دارند. اقدمات لازم برای صادرات محصولات در حال انجام است و انتظار داریم در سال 1398 بتوانیم حداقل دو تا سه دستگاه را به چند کشور از جمله بولیوی صادر کنیم.

 

9. آیا از نظر درآمدزایی به وضعیت مطلوب رسیده‌اید؟

در مورد وضعیت شرکت به لحاظ درآمدزایی باید عرض کنم در وضعیت مطلوبی قرار داریم و یکی از دلایل اصلی آن شاید تنوع کاری شرکت بوده است. همانطور که قبلا خدمتتان عرض کردم شرکت ما هم در زمینه‌ی ساخت تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت دارد و هم مجری پروژه‌های صنعتی است و طی سال‌های گذشته حضوری فعال در این زمینه داشته است. این امر باعث شده کاهش فعالیت و درآمدزایی در یک زمینه با فعالیت و ایجاد درآمد در بخش دیگر جبران شود. برای مثال طی دو سال گذشته به دلیل کاهش بودجه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، فروش تجهیزات آزمایشگاهی تا حدودی کاهش یافته اما با فعالیت در حوزه‌های صنعتی توانسته‌ایم تا حدودی کاهش درآمد را جبران نماییم.

 

10. در مورد هر گونه نکات جالب و قابل توجه در مورد سختی‌ها، ناملایمات و اتفاقاتی که در روند توسعه داشته‌اید بفرمایید؟

یکی از چالش‌های اصلی ما در زمینه ساخت تجهیزات و اجرای پروژه‌های صنعتی نوسانات بازار برای تأمین تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز است. وجود نوسانات در بازار باعث خواهد شد که امکان برآورد درست از قیمت وجود نداشته باشد. شدت این نوسانات طی دو سال اخیر به قدری زیاد بوده که شرکت ما عملا در هیچ مناقصه‌ای شرکت نکرده است؛ دلیل این امر این است که قراردادها از طرف کارفرمایان به صورتی ریالی تنظیم می‌شوند و به دلیل وجود نوسانات معمولا برآورد درستی از قیمت امکانپذیر نیست. از طرفی معمولا از زمان برآورد قیمت توسط مجری تا اعلام نتیجه مناقصه توسط کارفرما معمولا 6 تا 8 ماهه طول می‌کشد. در شرایطی که وضعیت بازار مشخص نیست نوسانات بازار می‌تواند ضرر جبران ناپذیری را به فناور وارد کرده و حتی منجر به ورشکستگی شرکت شود. به همین دلیل فکر می‌کنم ثبات بازار بزرگترین خواسته شرکت‌های فناور باشد.

 

11. هر نکته و یا مطلب مفید که فکر می‌کنید می‌تواند برای خوانندگان مفید باشد بفرمایید؟

در پایان می‌خواهم این نکته را متذکر شوم که از اینکه یک فناور هستم و توانسته‌ام تجهیزاتی را بومی سازی کنم که در بسیاری از مراکز علمی و تحقیقاتی کشور مرتفع کننده نیازهای محققان هستند و از این طریق سهمی در اعتلای تحقیق و پژوهش در کشورم داشته‌ام احساس غرور می‌کنم. همچنین می‌خواهم تشکر ویژه‌ای از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو داشته باشم که با حمایت‌های هم جانبه زمینه را برای رشد فناوران و بومی سازی بسیاری از تجهیزات و محصولات فراهم نمودند. به جرأت می‌توانم بگویم ستاد ویژه توسعه فناوری نانو یکی از نهادهای منحصربفرد کشور است که به واسطه ثبات داخلی و تلاش‌های بی‌وقفه توانسته تمام سیاست‌های مد نظر خود را دنبال کرده و اجرا کند و نقش ویژه‌ای را در حمایت از فناوران بر عهده داشته است.